Hjortensbergskyrkans Scoutkår

För barn och ungdomar i åldrarna 8-19 år med indelning i olika åldersgrupper. Scouting är en verksamhet där vi tillsammans skapar en meningsfull fritid där barn och ungdomar får lära sig att ta hand om sig själva, varandra, naturen och världen.

Spårar- och upptäckarscout

Här får man lära sig grunderna i scouting. Barnen får börja bekanta sig med eld, yxa, såg och kniv med erfarna ledare som instruerar. Det kan handla om växter, insekter och djur i naturen och hur man hittar med karta och visar hänsyn till naturen. Egentligen ingår allt som äldre scouter gör fast i den här åldern är det på enkelt och lekfullt sätt. Spårning och hajk brukar vara terminernas höjdpunkter. Givetvis krävs inga förkunskaper!
Ledare är Hanna Friberg, Melanie Borgemo, Åsa Mirheim och Andreas Widell.
Se höstens schema nedan:

Äventyrar- och utmanarscout

För ungdomar 13-19 år på högstadiet och gymnasiet.

Vi har svårt att få till verksamheten för Äventyrare och Utmanare. Håll utkik här om det händer något!

Om scouting

Information om Spårarscout, Upptäckarscout, Äventyrarscout och Utmanarscout i Hjortensbergskyrkan

Scoutrörelsen

Scoutrörelsen grundades i England 1908 av Robert Baden-Powell (BP). Det finns cirka 30 miljoner scouter i världen varav drygt 70.000 i Sverige. När man blir invigd till scout blir man alltså medlem i en stor världsomfattande rörelse. Hjortensbergskyrkans scoutkår hör till Equmeniascout som i sin tur tillhör Scouterna i Sverige. Alla scouter i Sverige har samma åldersindelning och lika skjortor. Halsdukarna skiljer sig dock. Equmeniascouts halsdukar är lila till färgen.

Åldersgrupper

Spårarscout lågstadiet 8-9 år, Upptäckarscout mellanstadiet 10-12 år, Äventyrarscout högstadiet 13-15 år och Utmanarscout gymnasiet 16-19 år. De två sista grupperna kör gemensamt.

Scoutlagen

1. En scout söker sin tro och respekterar andras
  2. En scout är ärlig och pålitlig
  3. En scout är vänlig och hjälpsam
  4. En scout visar hänsyn och är en god kamrat
  5. En scout möter svårigheter med gott humör
  6. En scout lär känna och vårdar naturen
  7. En scout känner ansvar för sig själv och andra

Scoutlöftet Jag lovar att efter bästa förmåga följa scoutlagen.
Lösen Var redo! Alltid redo!

Andakter

Hjortensbergskyrkans scoutkår är en kristen kår och vi vill uppmuntra barn och ungdomar att fundera över livsfrågor. Vid de flesta samlingar har vi en kort andakt. Det finns inget krav att tro på Gud för att få vara med.

Avgifter

Årsavgiften i HKU (Hjortensbergskyrkans Ungdom) är 200 kronor och i den ingår en olycksfallsförsäkring. Som medlem kan man också delta i kyrkans andra barn- och ungdomsgrupper. Avgiften betalas till plusgiro 56 88 53-6. Skriv barnets namn vid inbetalning. Vid hajker och läger måste vi ta en avgift för mat m.m. Vi försöker alltid att få det så billigt som möjligt så att alla kan vara med.

Scoutskjorta

Vi ser gärna att man från 10 år har scoutskjorta vid våra träffar men det är frivilligt. Scoutskjorta kostar 300:- för en ny eller 150:- för en begagnad. Man kan byta in sin gamla skjorta för 150:-. Tänk på att sprätta bort märken och tvätta och stryka skjortan om du vill byta in den. Spårarscouterna har inte scoutskjorta utan använder endast halsduken som man får när man invigs.

Märken

Märken får man som visar vilken åldersgrupp man tillhör. Förutom dessa märken brukar man få märken vid läger. Vi har också ett kårmärke i form av en hjort som sys fast på ena skjortärmen. Märkena placeras enligt information på scouternas webbsida: www.scout.se. Ledarna har utskrivna kopior. Har man ingen scoutskjorta kan man sätta märkena på en hatt eller en lägerbålsfilt eller liknande.

Utrustning

Det är viktigt att anpassa klädseln efter aktivitet och väder. Titta i programmet! Är det en aktivitet utomhus och vädret är dåligt är vi oftast ute ändå. Bra klädsel och utrustning vid hajker och läger är också viktigt för att det ska fungera. Tänk på att luftmadrass och sovtäcke bara fungerar på sommaren. Övriga årstider behövs liggunderlag och sovsäck. Packa i ryggsäck om vandring ingår. Annars räcker en bra väska. Vi ger alltid ut utrustningslista inför hajker och läger.

Drog- och mobbningsfritt

Alla våra samlingar är givetvis drog- och rökfria. Vi vill också att scout ska vara en fristad från allt vad mobbning och dåligt kamratskap heter. Vi har kul och trivs tillsammans! Har vi tävlingar hejar vi på varandra och retar inte den som inte lyckas så bra. Vi vårdar också språket.

Nyfiken?

Är någon kompis nyfiken på vad vi håller på med går det bra att ta med honom eller henne. Man kan prova några gånger innan man bestämmer sig för att vara med. Föräldrar får gärna anmäla sig som ledare eller hjälpledare. Ibland behöver vi någon som kan rycka in för oss ordinarie ledare, eller som ”extra-personal” vid spårningar/tävlingar, hajker etc.

Sommarläger

En av årets höjdpunkter är sommarläger. Storlek och plats för lägren varierar. En del somrar är det riksläger med tusentals deltagare. Vissa somrar är det mer regionalt eller lokalt. När man blir äldre – och har råd – kan man åka på världsläger (World jamboree) någonstans i världen.