Hjortensbergskyrkan invigdes 1:a advent 1973. De 50 åren firades den 26:e november med först en innehållsrik gudstjänst och direkt därefter jubileumsfest hela eftermiddagen med över 200 personer i alla åldrar som deltog. Vi åt god mat och njöt av tårtbuffe. Pastor Pelle Rosdahl talade om det arv vi har att förvalta från de samfund som var med och bildade Hjortensbergskyrkan och de vi nu tillhör. Han presenterade också den jubileumsskrift som tagits fram till 50-års jubiléet.

Flera tidigare pastorer höll tal och delade minnen. Sigvard Karlsson, som var ordförande i den gemensamma styrelsen när kyrkan byggdes och som under stora delar av församlingens historia varit körledare och organist, berättade om processen att bygga kyrka och forma en ekumenisk församling, som en av de första i Sverige. Mycket annat hände under festen som finns skildrat i ord och bild som inlägg på Hjortensbergskyrkans Facebooksida.

I det innehållsrika jubileumshäftet står bland annat att läsa om församlingens historia och identitet. Och hur man lyckades med att förena de tre församlingarna, med olika frikyrkliga traditioner, i en gemensam nybyggd kyrka.

Det började med gemensamma gudstjänster några somrar. Många ville fortsätta att träffas. Det ledde så småningom fram till det gemensamma bygget av en ny kyrka – Hjortensbergskyrkan.

Häftet ger en god bild av de första 50 åren i Hjortensbergskyrkan!

– Vi tror att kyrkan kan och måste vara till för alla åldrar. I praktiken innebär det att vi prioriterar barn och ungdomar. Vi rör oss hela tiden nedåt i åldrarna, eftersom vi annars oundvikligen blir äldre. Det har ett egenvärde för församlingen att vi är en gemenskap som aktivt välkomnar olika generationer. Alla vinner på en församling för alla åldrar. Vi tror att det var så Gud tänkte, skriver Pelle Rosdahl till sist i häftet.

Det nyproducerade jubileumshäftet kostar 150:-/st och kan köpas på jubiléumsfesten för rabatterat pris 120:-. Boken kommer också finnas att köpa på kyrkans expedition eller beställas via e-post exp@hjortensbergskyrkan.se och då tillkommer porto.