Vi börjar närma oss en mycket stor och viktig dag! Ja, hela helgen är påverkad. Veckan innan är så klart berörd. Och måndagen som följer har fått ett eget namn, en slags ’annandag’ för högtiden.

Jag vet vad du tänker, Första advent! Dessvärre är det inte så.

”Välkommen till Black Week och Black Friday 2022!” blir jag upplyst av min mobil inför första adventshelgen… och mobilen förklarar vidare att eftersom Black Friday infaller den 25 november, innebär det att Black Week startar måndagen den 21 november och att allt så klart avslutas med Cyber Monday den 28 november.

Black Friday måste ha blivit en av materialismens största helgdagar. Missförstå mig nu inte. Jag är inte asket, inte ens minimalist. Jag har fler saker än jag behöver och handlar en och annan ny onödig sak, även om jag försöker låta bli. Vi vet alla att vi måste sluta konsumera som vi gör. Ändå fortsätter vi. I stället för röda helgdagar har materialismen blivit svarta helgdagar. Kärlekens röda färg har bytts till svart… Ibland blir det bara för slående.

Låt oss i adventstid göra de svarta dagarna till röda igen!

Jag föreslår två sätt: För det första: De fyra veckorna före jul är traditionellt en av de stora förberedelsetiderna i kyrkan. Ofta fastade de troende inför julen. Det är kyrkans ”lilla fasta”. Den ”stora fastan” är de fyrtio dagarna inför påsken. Jag tror det är tid att trotsa samtidens konsumtion och damma av kyrkans tradition av att fasta. Låt oss gå emot strömmen och fasta istället för att konsumera! Jag tipsar om Equmeniakyrkans klimatfasta, som är ett praktiskt, profetiskt och viktigt sätt att fasta. Den är främst framtagen för påsken men passar lika bra under adventstiden. (https://klimatfasta.nu/)
För det andra: Låt oss envist fortsätta att predika om Jesu. Låt oss fortsätta att presentera Jesus som det bästa erbjudande du någonsin kommer få till och med jämfört med Black Friday. Och det enda som på djupet kan ge din själ ro. Jesus är och förblir livets centrum. I Honom blir svart till rött. I Honom blir livet till mer än vad vi köper. Låt det inte bli någon ändring på det. Inte ens när det snart är dags för julhandeln…

För till och med julen lär visst handla om Jesus.

Pelle Rosdahl