Den senaste tiden har olika nyhetsmedia rapporterat om den extremt svåra situationen i Indien, där många dör i covid 19 och sjukvårdsresurserna inte alls räcker till.
Hindustani Covenant Church/HCC, som Equmeniakyrkan har ett långvarigt samarbete med, har drabbats mycket svårt. Flera pastorer och många församlingsmedlemmar har dött.
Många är fattiga och står utan hjälp när familjeförsörjare dör. Kyrkan har två sjukhus som nu har ställt om till vård av enbart covid sjuka.
Hjortensbergskyrkan Hjälper har skickat 30.000 kronor genom Equmeniakyrkan till akut nödhjälp till HCC.
– Det är en fruktansvärd situation i Indien nu, säger Gerard Willemsen, chef för den internationella enheten i Equmeniakyrkan.
– Equmeniakyrkan skickar 100.000 kronor till en fond att använda för att hjälpa de drabbade familjerna och lika mycket till sjukhuset i Nannaj. Detta sjukhus har blivit utsett av myndigheterna till covid sjukhus, men som har varken utrustning eller den medicin som krävs.

Hjortensbergskyrkan Hjälper
Ofta känner vi oss maktlösa när katastrofer inträffar, men vill ändå vara med och att ge stöd och hjälp.
Nu behöver vi hjälpas åt att fylla på så det finns pengar i Hjortensbergskyrkan Hjälper inför kommande snabba hjälpinsatser.
Välkommen att fylla på Hjortensbergskyrkan hjälper genom att swisha en gåva via 123 222 2495 eller via plusgiro 170316-4.